جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آموزش هدینگ گذاری در ورد گام به گام و به صورت تصویری

تیم تحریریه عصرینو
۰۷ مرداد ۱۴۰۲
آموزش هدینگ گذاری در ورد

امروزه، کم تر کسی پیدا می شود که با نرم افزار ورد، آشنایی نداشته باشد. مایکروسافت ورد، یک نرم افزار کامل و کاربردی بوده که با استفاده از آن می توان، انواع مقالات، بیانه‌ها و متن‌ های مختلف را نوشت یا ویرایش کرد. ویژگی ها و امکانات کاربردی این برنامه و آموزش هدینگ گذاری در ورد، باعث ساده و سریع تر شدن روند نوشتن یا ویرایش متون می شود.

نرم افزار ورد، قابلیت های مختلفی از جمله هدینگ 1، هدینگ 2 و غیره را با توجه به نیاز دانشجویان، نویسندگان و محققان ارائه می دهد. در واقع به کارگیری سبک، فونت، رنگ، اندازه و موارد دیگر برای هدینگ در ورد، باعث تمایز آن از سایر متن ها در این نرم افزار می شود. همچنین، می توان سبک یا قالب جدیدی را در هدینگ گذاری ساخت و یا سبک های پیش فرض را تغییر داد.

بیشتر بخوانید: قبل از شروع به تولید محتوا، چه تنظیماتی روی فایل ورد انجام بدیم؟

نحوه ساخت هدینگ در ورد به کمک سبک ‌ها

در نرم افزار ورد، استفاده از سبک های پیش فرض، ساده است. در گام نخست، باید وردی که داخل آن، متن مدنظرتان نوشته شده است را باز کنید، پس از آن، پاراگرافی که قصد هدینگ گذاری دارید را، به کمک ماوس انتخاب کنید. سپس وارد سربرگ Home شده و در بخش Styles، هدینگ 1، هدینگ 2 یا سایر هدینگ ها را انتخاب کنید.

انواع هدینگ 1، هدینگ 2 و غیره

انواع هدینگ 1، هدینگ 2 و غیره

اگر قصد مشاهده گزینه های بیشتری را دارید، می توانید روی فلش رو به پایین، در گوشه پایین سمت راست منو، کلیک کرده و سایر سبک ها را ببینید.

مشاهده گزینه های بیشتر سبک های هدینگ گذاری

مشاهده گزینه های بیشتر سبک های هدینگ گذاری

نحوه سفارشی ‌سازی سبک هدینگ

همانطور که پیش تر، در مورد آموزش هدینگ گذاری در ورد گفته شد، استایل های پیش فرض هدینگ در ورد را می توان به راحتی ویرایش کرد و قالب بندی مدنظر خود را بر روی سند ورد اعمال کرد. برای ایجاد سبک های سفارشی بر روی سند ورد می توان، بر روی یکی از سبک های موجود در قسمت Styles در دسته Home، کلیک راست کرده و گزینه Modify را انتخاب کنید تا سفارشی سازی آغاز شود.

انتخاب گزینه Modify برای شخصی سازی سبک هدینگ

انتخاب گزینه Modify برای شخصی سازی سبک هدینگ

نکته قابل توجه این است که ورد دارای سبک های مختلفی از هدینگ گذاری بوده که برای مشاهده آن ها می توان بر روی فلش کوچکی که در گوشه پایین سمت راست بخش Styles قرار دارد، کلیک کنید.

کلیک بر روی فلش برای مشاهده سبک های مختلف هدینگ گذاری در ورد

کلیک بر روی فلش برای مشاهده سبک های مختلف هدینگ گذاری در ورد

در ادامه، آموزش هدینگ گذاری در ورد، زمانی که پنجره Styles باز شود، به طور پیش فرض، مجموعه ای از سبک های پیشنهادی را در یک منو مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه فونت بی نازنین را روی ورد گوشی فعال کنیم؟

برای این که بتوانید، حالت پیش فرض را تغییر داده و تمامی سبک ها را مشاهده کنید، باید روی گزینه Options کلیک کنید.

مشاهده مجموعه ای از سبک های پیشنهادی

مشاهده مجموعه ای از سبک های پیشنهادی

پس از کلیک بر روی گزینه Options، پنجره ای با عنوان Style Pane Options باز می شود که در آن می توانید، بخش های مختلفی را مشاهده کنید. در منوی کشویی Select styles to show، می توان به جای گزینه Recommended، All Styles را انتخاب و دکمه OK را نهایی کرد.

تغییر تمامی سبک های هدینگ گذاری در ورد

تغییر تمامی سبک های هدینگ گذاری در ورد

در آموزش هدینگ گذاری در ورد، زمانی که این کار را انجام می دهید، تمامی هدینگ ها از هدینگ یک تا 9 را می توانید، در ورد مشاهده کنید.

استفاده از تمامی هدینگ ها در ورد

استفاده از تمامی هدینگ ها در ورد

زمانی که بر روی هر یک از سبک های هدینگ در ورد کلیک کرده و گزینه Modify را انتخاب کنید، می توانید، نوع سبک و قالب را عوض کنید.

تغییر نوع سبک و قالب هدینگ در ورد

تغییر نوع سبک و قالب هدینگ در ورد

در صورتی که گزینه  Modify را از منوی سبک ها انتخاب کرده باشید، با باز شدن پنجره Modify Style، می توان روند کار را مثل قبل دنبال کرد.

باز شدن پنجره Modify Style برای تغییر استایل

باز شدن پنجره Modify Style برای تغییر استایل

نحوه استفاده از تگ ‌های h1 تا  h6 در محتوا

یکی از مهم ترین اصول برای تولید محتوا استفاده از تگ ‌های h1 تا h6 در مقالات و نوشته ها است. به طور معمول در زمان نوشتن مقاله متناسب با نیاز محتوایی می توان از h1، h2، h3، h4، h5 و h6 استفاده کرد که هر کدام باید در زمان و جایگاه مناسبی به کار روند.

پس از آموزش هدینگ گذاری در ورد، باید بدانید که استفاده از این هدینگ ها علاوه بر بهینه سازی محتوا باعث بهبود ظاهر نوشته نیز می شود. به طور مثال، اگر داخل محتوای شما هیچ گونه تگ  Hاستفاده نشده باشد و صرفا با یک متن طولانی مواجه باشید، پس از خواندن چند جمله از محتوا دست کشیده و خسته می شوید اما در صورت استفاده از هدینگ ها، علاوه بر داشتن یک طبقه بندی مناسب در محتوا، کاربر هم از خواندن آن خسته می شود.

یک عنوان واحد با نام تگ h1

همانطور که می دانید تگ  H1به عنوان اولین تگ شناخته می شود که سرتیتر تمامی هدینگ ها و بدنه اصلی وب سایت را تشکیل می دهد. این تگ تنها یک بار می تواند در متن استفاده شود. همچنین، برای استفاده اصولی از آن طبق آموزش هدینگ گذاری در ورد بهتر است که در عنوان محتوا، هدینگ اول را به کار ببرید.

کلمات پر سرچ برای تگ h2

پس از هدینگ اول می توان از H2 به هر تعدادی که مورد نیاز بود استفاده کرد. به طور معمول بهتر است که کلمات کلیدی های مهم و پر سرچ را به عنوان هدینگ دو در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: چگونه اسامی خاص و… را از سایت های دیگر روی ورد کپی کنیم تا لینک آن ها کپی نشود؟

کاربردهای تگ h3

بعد از h2 به سراغ h3 می رویم. این تگ به عنوان زیر مجموعه h2 قرار می گیرد. به عبارت ساده تر باید گفت که اگر در محتوا، عناوینی که به عنوان h2 در نظر گرفتید، دارای عناوین وابسته به هدینگ دو بودند می توانید آن عناوین را به عنوان h3 در نظر بگیرید. برای استفاده از h3 محدودیتی وجود ندارد و به هر تعداد که نیاز بود می توان در محتوا به کار برد.

به عنوان مثال، دلایل ریزش مو در مردان را می توان h2 و وراثت، افزایش سن، تغییرات هورمونی، استرس و تضعیف سیستم ایمنی را به عنوان زیر شاخه های آن و h3 در نظر گرفت.

کم استفاده مثل تگ h4 ، h5 و h6

به طور معمول در محتوا از تگ‌ های h4 تا h6  کم تر از تگ های H1 تا H3 استفاده می شود. به طوری که این احتمال وجود دارد که حتی در برخی از نوشته ها و مقالات، اصلا تگ‌ های h4 تا  h6 به کار نرود. در واقع، از این تگ ها می توان برای بیان یک پیام کوتاه در پایان مقاله استفاده کرد که مطابق با آموزش هدینگ گذاری در ورد می توانید هر کدام که نیاز داشتید را به کار ببرید.

جمع بندی

با استفاده از هدینگ در ورد می توان، کارهای متفاوتی را از جمله ایجاد فهرست و آسان تر کردن بررسی متون مختلف انجام داد. در این مقاله به طور کامل آموزش هدینگ گذاری در ورد و نحوه هدینگ گذاری از منوی سبک ها در سربرگ Home را بیان کردیم. از طرفی می توان، سبک های دلخواهی را در سند ورد ایجاد کرد. با این کار علاوه بر ایجاد امکانات جدید در ورد، می توان به خوانایی بیشتر متون نیز کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نه =

مطالب مرتبط

تکنیک های تولید محتوا

آشنایی با تکنیک های تولید محتوا برای داشتن محتوایی عالی

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید. و برای ارتقای کسب و کار خود، روی به دنیای ...
تیم تحریریه عصرینو
۱۹ اسفند ۱۴۰۰
طراحی سایت

طراحی سایت

اگر در گرافیک و طراحی سایت خود خلاقیت به خرج دهید ، یک هیچ از بقیه جلوتر ...
تیم تحریریه عصرینو
۱۶ تیر ۱۳۹۹
لینکدین

لینکدین

امروزه ساعت­های زیادی را صرف دنیای مجازی می­کنیم. این گشتن در اینترنت فقط جنبه­ی سرگرمی ندارد. با ...
تیم تحریریه عصرینو
۲۹ تیر ۱۳۹۹